יום שלישי, 28 בדצמבר 2010

הממתיקים המלאכותיים - מתוק ומסוכן!

אם אתם משתמשים בקביעות בממתיק מלאכותי ומיצי ה"דיאט" שולטים בתפריטכם, בוודאי לא תשמחו לדעת שהמחיר הבריאותי שאתם משלמים הוא כבד. מחקרים מראים שהממתיקים המלאכותיים, ובראשם האספרטיים עלולים לגרום לשורה של פגיעות, מחלות וגידולים ממאירים.
תעשיית הממתיקים המלאכותיים מגלגלת כיום בארצות הברית כ-1.9 מיליארד דולר בשנה. בישראל מגלגל השוק כ-18.5 מיליון שקל בשנה. כ-18% מהציבור בישראל משתמש בממתיקים, לעומת 15% בארצות הברית ו-17% במערב אירופה.
לצד התועלת הרבה של הממתיקים המלאכותיים בצמצום צריכת הסוכר ובסיוע לחולי סוכרת, הלכו והצטברו במשך השנים עדויות המצביעות על כך שלמקצתם יש סיכונים ותופעות לוואי שונות, החל ממיגרנות, עייפות ואלרגיות, וכלה במחלות קשות, כגון טרשת נפוצה, פגיעות במערכת העצבים וסרטן.
שם המשחק הוא כסף ופוליטיקה, הממתיקים האלה ימשיכו להיות חלק בלתי נפרד מחיינו כל עוד התעשייה הזו פורחת ומשגשגת. 
המעט שאני יכולה הוא לחשוף אתכם לעובדות ולקוות שתבחרו לבסוף לשתות מים...
להלן מספר עובדות על כל ממתיק, כך תדעו מה אתם מכניסים לעצמכם ולילדכם לגוף. 

אספרטיים
זהו הממתיק הנפוץ ביותר בשוק וגם נחשב על ידי מומחים רבים למסוכן שבהם. שורת החשדות למחלות ולפגיעות המיוחסות לו כוללת גידולים במוח, עיוורון, דיכאון, פגיעה בזיכרון לטווח קצר, פגיעה באינטליגנציה, כאבי ראש, בחילות, פרכוסים ועוויתות שרירים, התקפים אפילפטיים והפרעות נשימה, וכן הגדלת הסיכון למחלות כגון אלצהיימר וטרשת נפוצה.
האספרטיים הוא תרכובת כימית, העשויה משתי חומצות אמינו, פנילאנין וחומצה אספרטית, וחומר נוסף הנקרא מתנול, שהוא כוהל העשוי מעץ שנועד לשמור על יציבותה של התרכובת. מבין שלושת המרכיבים, המתנול (שמשמש גם כחומר ממס בתעשיית הצבעים), המהווה כ-10% מהאספרטיים, הוא המסוכן ביותר לבריאות. מדובר בחומר רעיל המצטבר בגוף. צריכתו לאורך זמן והצטברותו עלולות לגרום לבעיות ראייה עד כדי עיוורון, לנזק למערכת העצבים המרכזית, לבעיות עור ולקוצר נשימה.
מתברר שכשהמתנול חודר לגוף, הוא הופך לפורמלדהיד, חומר שכבר הוכח כרעיל ומסרטן, הגורם לנזק לכבד, לכליות, ללב ולמוח. הוא אסור לשימוש בתעשיית המזון. יצרני האספרטיים לא מכחישים את העובדה שהמתנול הופך לפואמלדהיד, אך לטענת מומחי החברה, המתנול אינו מזיק כיוון שזהו חומר טבעי הנמצא גם בפירות ובמשקאות אלכוהוליים, וכמו כן שמדובר בכמויות קטנות מאוד של החומר שאינן מזיקות. לעומתם מתנגדי האספרטיים טוענים כי המתנול אכן נמצא גם בפירות, אך בהם לא רק שכמותו קטנה, אלא שמיזוגו עם מרכיבים אחרים בפרי הופך אותו לבלתי מזיק. באשר למשקאות אלכוהוליים , אף אחד לא טוען שמשקאות אלה הם בריאים.
על פי הסוכנות להגנת הסביבה EPA, אין לצרוך יותר מ7.8 מיליגרם מתנול ליום, שכן כמות גדולה מזו עלולה להוות סכנה בריאותית. משתמשים כבדים של משקאות דיאטתיים, השותים יותר משני ליטר ליום, עלולים להגיע לצריכה של 120 מיליגרם מתנול ביום, כמות הגדולה פי 15 מהגבלת ה EPA.
גם הפנילאנין (המצוי בדיאט קולה למשל) עלול אף הוא להיות מסוכן. אמנם מדובר בחומצות אמינו החיוניות לגוף שנמצאת באופן טבעי במזונות שונים, אולם עודף ממנה רעיל למערכת העצבים ולמוח, ומביא לשינויים כימיים במוח, העלולים לגרום לפרכוסים, לעוויתות ולשינויי התנהגות.
הפנילאנין מסוכן לחולי פנילקטונוריה, מחלה גנטית שהחולים בה אינם מסוגלים לנצל כיאות את החומר, ועקב כך הוא מצטבר בגוף בכמות רעילה, הגורמת לפגיעה במוח ולפיגור שכלי.
גם בחומצה אספרטית יש סיכונים, בעיקר למי שרגיש לחומר. אצלו תתפתח תסמונת 'המסעדה הסינית' - תסמונת המתבטאת בסימפטומים כמו כאבי ראש, בחילות, דופק מהיר, ולעיתים תגובה אלרגית קשה הגורמת לקשיי נשימה ולחץ דם נמוך, ואף למוות.

סכרין
מסרטן או לא?  
הסכרין הוא חומר סינתטי, שמוסיפים לו נתרן, אשלגן או סידן. ההוכחות הקיימות נגד סכרין מראות שהוא עלול לגרום נזק לכליות ומעלה את השכיחות לחלות בסרטן שלפוחית השתן , זאת משום שרוב החומר אינו מתפרק בגוף ומופרש כמו שהוא במעברו דרך שלפוחית השתן.
ארגון הבריאות העולמי קבע את גבול הצריכה המומלץ ל-2.5 מיליגרם לקילוגרם משקל גוף בלבד. כלומר, אדם במשקל 70 קילו יכול לצרוך 175 מיליגרם ביממה, כמות השווה ל-80 טבליות סכרין או 48 שקיקי סכרין ביממה. הכמות אמנם לא ריאלית, אך המרכז האמריקאי למדע לטובת הציבור מזהיר, שכל כמות סכרין איננה מצדיקה את הסיכון הבריאותי.

אצסולפם K וציקלמאט
תרכובת הדומה לסכרין. ממתיק זה אושר לשימוש בארצות הברית כבר מ-1988. בכמויות גדולות עלול חומר זה לגרום לסרטן ולפגוע בפעילות בלוטת התריס אצל ארנבים, עכברים וארנבות. 
הכמות המרבית המותרת של אצסולפם K היא 9 מיליגרם לכל קילוגרם גוף. כלומר, אדם במשקל 70 קילו יכול לצרוך כחצי גרם ליממה. אולם גם במקרה הזה מזהיר המרכז האמריקאי למדע לטובת הציבור, שכל כמות מיותרת.
הציקלומאט הינה חומצה הכוללת מלחי סידן ונתרן. מחקרים אשר האכילו עכברים בממתיק הראו שגרם לרמות נמוכות של טסטוסטרון (ועקב כך לניוון האשכים), וכן לגידולים סרטניים בשלפוחית השתן. בשנת 1969 הורה ה- FDA לאסור על השימוש בו. לעומת זאת, באיחוד האירופי ובישראל השימוש בציקלומאט מותר.

ממתיקים - שאלות ותשובות
האם הממתיק המלאכותי באמת עוזר להפחתה במשקל? האם הוא מועיל לחולי סוכרת?
התשובות הבאות יפתיעו אתכם...
חלקם של הממתיקים המלאכותיים חסר חשיבות לחלוטין בהפחתת המשקל. כפית סוכר מכילה בסך בכל 16 קלוריות, שאינם משמעותיים בצריכה היומית של הקלוריות אפילו בדיאטה, כך שאם צורכים את הסוכר בכמויות מתונות, אין לו השפעה כלל.
יתרה מכך, החלפת הסוכר בממתיקים מלאכותיים איננה מומלצת עוד אפילו לחולי סוכרת. בשנים האחרונות ממליצה האגודה האמריקאית לסוכרת במפורש להעדיף צריכת סוכר (בכמויות מתונות, כמובן) כממתיק על פני שימוש קבוע בממתיקים מלאכותיים. עמדת האגודה הנחשבת לנותנת הטון בעולם במושאי הסוכרת, מציגה כיום את השימוש בסוכר בדומה לצריכת פחמימות אחרות, כדוגמת תפוחי אדמה או אורז. היא ממשיכה להגביל את צריכתן, אך אינה מבדילה עוד בין הסוכר הפשוט לפחמימות המורכבות.
בעבר החוקרים נטו לחשוב כי מאחר שלסוכר מדד גליקמי גבוה (גורם להפרשת אינסולין רבה), הוא עלול לפגוע באיזון רמות הסוכר בדם החולים, וחובה על חולי סוכרת להימנע ממנו כליל. כיום הדגש אינו עוד על המדד הגליקמי של המזונות, אלא על כמות הפחמימות הכללית הנצרכת ביום. כך יכול חולה סוכרת לאכול קינוח מתוק אם יחפץ בכך, אולם לשם כך עליו לוותר על תוספת האורז או תפוחי האדמה בארוחה.

הממתיקים הבטוחים
רוצים להשתמש בממתיק מלאכותי וחוששים? קבלו את רשימת הממתיקים הבטוחים יחסית...
סטיביה
אין ספק שזהו הממתיק האידיאלי. עליו של צמח הסטיביה רבודינה, הגדל בדרום אמריקה, בייחוד בברזיל ופרגוואי, שימשו את השבטים המקומיים להמתקה ולתיבול המזון הרבה לפני גילוי אמריקה.
מדובר בממתיק טבעי לחלוטין, שמאחוריו אלפי שנים של שימוש.
האם הוא בטוח לשימוש? חד משמעית כן. מחקרים הראו שהסטיביה עשוי לסייע לחולי סוכרת לא רק בכך שהוא משמש כתחליף לסוכר, אלא גם כחומר המסייע לוויסות רמת הגלוקוז בדם, מחקרים נוספים הראו שמסייע נגד התפתחות עששת.
סורביטול, מלטילול, מניטול, קסיליטול
כולם ממשפחת הפוליאולים. לקטגוריה זו נכנס כל ממתיק ששמו מסתיים ב"טול". 
אלה הם ממתיקים אלכוהוליים, מאחר שהם עשויים מסוכרים בצורתם הכימית האלכוהולית. בטבע הם מצויים בפירות ובירקות. שלא כממתיקים המלאכותיים נטולי הערך הקלורי, הפוליאולים מכילים כמות קלוריות הנמוכה אך במעט מזו של הסוכר השולחני. הם גם מתוקים הרבה פחות מהסוכר (כמחצית המתיקות לערך), כך שיש צורך בכמות כפולה מזו של הסוכר כדי לקבל את אותה מתיקות. עם זאת, מכיוון שלאדם אנזימים ייחודיים המפרקים את הממתיקים, הם אינם מתעכלים, ורק מעט מכמות הקלוריות שלהם נספגת בגוף. מחקרים מסוימים אף הוכיחו את יעילותם (בעיקר של הקסיליטול) במניעת עששת. מחקר אחר השנה הראה שהסורביטול עשוי לשמש ככלי עזר לכימותרפיה, ולעזור בחיסול תאים סרטניים.
בכמויות גדולות חומרים אלה יכולים לגרום לשלשולים. גם חולי סוכרת צריכים להגביל את צריכתם משום שלמרות ההתפרקות האיטית שלהם, בסופו של דבר, למעשה, מתפרקים לסוכר.
סוכרלוז
הממתיק החדש ביותר שאושר לשימוש ב1998.הוא מיוצר בסוכר שעובר שינוי כימי, תהליך ההופך אותו למתוק פי 600 מן הסוכר, וכך אפשר להגיע לרמת מתיקות גבוהה בכמות קלורית אפסית.
האם הוא בטוח לשימוש? עיין לא ברור. לא נערכו מספיק מחקרים, לכן לא אושר עד היום באיחוד האירופי.

איפה הם נמצאים?
אספרטיים: נמצא ברוב המשקאות הדיאטטיים, במעדני חלב, בריבות וגם כממתיק לקפה / תה. בגלל חוסר יציבותו בחום הוא אינו משמש לשימורים או לעוגות. 
סכרין: הסכרין יציב בחום, כך שאפשר להשתמש בו לבישול ולאפייה. זו הסיבה שהוא מצוי במזונות רבים כמו דברי מאפה, דגני בוקר, קינוחים, ריבות ועוד. וכן כממתיק לשתייה.
אצסולפם K: נמצא במסטיקים, בסוכריות, בפודינגים, בסירופים, במוצרי יוגורט דיאטטיים ובמשקאות דיאטטיים. הוא אינו נמכר כממתיק בפני עצמו, אלא אך ורק בתוך מוצרים אחרים. בדרך כלל הוא משולב עם ממתיקים אחרים המכסים על טעם הלוואי שלו. השילוב  עם אספרטיים במשקאות קלים וביוגורטים יוצר טעם דומה לסוכר.
ציקלמאט: נמצא במיני מאפה, בשימורי פירות, בריבות, בממתיקים, ברטבים, ובמשקאות קלים. וגם כטבליות ציקלמאט או כטבליות שמכילות תערובת של סכרין וציקלמאט ביחסים שונים. השילוב נועד ליצור מתיקות אופטימאלית ולחפות על טעם הלוואי של הסכרין.
משפחת הפוליאולים: נמצאים בדרך כלל במזונות בעלי מרקם מוצק, כמו שוקולד, ממתקים, גומי לעיסה, מיני מאפה ועוד.
סוכרלוז: נמצא במוצרי מאפה, במסטיקים, בריבות, בפודינגים למיניהם, וכם כממתיק למשקאות דיאטטיים.

אין תגובות:

פרסום תגובה